Saturday 10 May 2014

Kuih Peniram Merbok

Baru-baru ini saya ke Utara iaitu ke negeri Kedah yang juga merupakan negeri Jelapang Padi. Saya berada di sana kerana ada urusan di Sungai Petani. Dalam satu masa kami melihat-lihat sebentar Hutan Rekreasi Tupah kerana selepas itu kami ada urusan di tempat lain. Dalam perjalanan di Tupah ke Merbok, rakan saya membawa kami singgah di sebuah kedai makan berdekatan untuk membeli Kuih Peniram.

Saya dipelawa untuk rasa Kuih Peniram yang dibeli itu. Sekali rasa, tidak sangka pula sedap sungguh rasanya. Sebelum ini tidak pernah pula pernah saya jumpa Kuih Peniram yang rasanya sedap seperti ini. Saya juga bukanlah orang negeri Kedah atau orang Utara. Mungkin agaknya sebab itu saya rasakan ianya istimewa. Apalagi, berebut-rebut kami yang dari Kuala Lumpur ini membeli Kuih Peniram untuk dibawa balik. Lebih-lebih lagi kami datang menaiki kapal terbang dan balik hari sahaja.

Atau mungkin, saya yang jarang membeli Kuih Peniram kerana sebelum ini tiada keinginan untuk membeli atau merasa Kuih Peniram. Inilah Kuih Peniram dari Peniram Corner di Merbok, Kedah. Sekadar berkongsi pengalaman mengenai kuih tradisional yang unik ini.








No comments:

Powered by Blogger. Blogger Template by Intikali.org. Supported by Iskael and BlogSpot Design.