Saturday 27 July 2013

Kenangan Zaman Kanak-Kanak 1980-an, Permainan Kad


Masihkah ada yang ingat lagi tentang permainan kad pada mereka yang melalui zaman kanak-kanak dalam tahun 1980-an? Jika di sekolah dahulu atau dengan adik-beradik saya bila ada masa lapang, masa bermain-main atau cuti sekolah kami suka bermain permainan kad ini. Permainan kad yang dimaksudkan adalah Happy Family, Donkey, Snap dan Old Maid.

Masih ingat lagi dengan permainan kad ‘Snap’? Bila kad dengan gambar yang sama diletakkan di atas lantai, kami akan berebut-rebut untuk tepuk kad itu dengan menyebut ‘Snap!’. Biasanya permainan kad ini dimain secara berkumpulan. Duduk di lantai dalam satu pusingan dan mengikut giliran masing-masing yang ditetapkan. Sebenarnya, saya juga ingat-ingat lupa akan cara permainan-permainan kad ini. Saya juga sebenarnya sudah lupa akan kewujudan permainan kad ini tetapi pada satu hari ketika saya ke kedai bersama anak-anak, saya ternampak kotak kad ini. Jadi, saya pun beli keempat-empat kad tersebut. Rasa gembira dapat membuat koleksi kad tersebut semula. Ia mengimbau kembali zaman kanak-kanak dahulu yang dirindui. Kami bermain permainan kad ini dengan rasa yang gembira dan riang pada ketika itu.

Happy Family Card

Donkey Card

Snap Card

Old Maid Card

No comments:

Powered by Blogger. Blogger Template by Intikali.org. Supported by Iskael and BlogSpot Design.