Friday 9 May 2014

Kenangan Stadium Kota Raja Klang

Baru-baru ini saya sempat ke Stadium Kota Raja Klang. Stadium ini terletak di Jalan Kota Raja berhampiran dengan Istana Alam Shah, Klang. Sebagai sebuah bandar lama, Klang sememangnya banyak menyimpan sejarah lama. Pada hari itu, sempat saya mengambil gambarfoto plak tanda nama perasmian Stadium Kota Raja ini.

Daripada plak tersebut, dapat dilihat stadium ini telah dirasmikan oleh DYMM Tuanku Sultan Selangor pada ketika itu iaitu pada tahun 1975. Arwah ayah saya pernah beritahu bahawa stadium ini pada masa dahulu tidak seperti sekarang yang jika dilihat binaannya hanya sebahagian yang dikekalkan. Pada masa dahulu, stadium ini lengkap binaannya.

Dalam era tahun 1980-an, stadium ini aktif digunakan untuk oleh pelbagai pihak untuk aktiviti bersama komuniti. Saya masih ingat lagi, stadium ini juga yang dikenali sebagai Padang Sultan Sulaiman pernah digunakan untuk satu program berkaitan belon udara panas.

Kini, stadium ini masih tidak jauh beza dengan keadaannya dalam 10 tahun yang lepas. Ramai orang awam yang menggunakan fasiliti di situ untuk aktiviti joging, senaman, bersukan, refleksologi dan lain-lain. Ini dapat saya lihat pada minggu lepas ketika ke situ.

Adalah diharapkan sekiranya stadium ini dinaik taraf dan di tambah baik akan memberikan lagi keceriaan kepada warga Klang untuk menjalankan aktiviti riadah.

Walauapapun, Klang yang dahulu masih dalam ingatan.

No comments:

Powered by Blogger. Blogger Template by Intikali.org. Supported by Iskael and BlogSpot Design.